Google Squared, het antwoord op Wolfram|Alpha?

Leestijd1 minuut

Zojuist schreef ik over de nieuwe zoekmachine Wolfram|Alpha. Google schijnt ook al een tijd bezig te zijn met een soort gelijk project. Het lijkt zelfs uitgebreider. Wellicht dat de gebruiksvriendelijkheid minder is, aan deze video te zien:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=t2onuEXThPs[/youtube]

We volgen de ontwikkelingen en kunnen niet wachten totdat het live gaat.

Wolfram | Alpha, een Google-killer of een hype?

Leestijd1 minuut

De laatste 2 maanden was er internationaal gezien veel berichtgeving rondom de lancering van de nieuwe zoekmachine Wolfram|Alpha. Deze zoekmachine is een creatie van de Britse wetenschapper Stephen Wolfram.

De zoekmachine maakt het mogelijk om gerichte vragen direct te beantwoorden, in tegenstelling tot zoekmachines als Google, waar je veelal zelf op andere websites het antwoord moet zoeken. Vraag de zoekmachine bijvoorbeeld maar eens wat de hoofdstad van Amsterdam is.

Sommige journalisten stellen de vraag of het een Google-killer kan zijn. Ik denk van niet en dat komt omdat Wolfram|Alpha slechts aan een deel van de zoekopdrachten een goed antwoord kan geven. Bij het aankopen van nieuwe producten, waar Google veel voor gebruikt wordt, kan Wolfram|Alpha je (momenteel) niet van dienst zijn.

De vraag is dan of internetters wel gaan overstappen van Google naar Wolfram|Alpha voor een deel van haar vragen. Wat mij betreft wil men op dit moment doen aan “one-stop-shopping” en neemt men het voor lief dat het enkele seconden extra kost om het antwoord te vinden via Google.

Wellicht dat Wolfram|Alpha een alternatief is wanneer je na enkele malen zoeken in Google je antwoord niet hebt kunnen vinden.

Daarnaast lijkt Wolfram|Alpha voorlopig alleen redelijk simpele vragen en complexe b├Ęta vraagstukken te kunnen oplossen, zoals wiskundige of scheikundige vragen. Als je hem namelijk vraagt wie de koningin van Nederland is kan hij je voorlopig niet helpen. Update (17 juni 2009): Intussen heeft de zoekmachine het antwoord wel al gevonden, wellicht naar aanleiding van het feit dat er iemand de vraag gesteld heeft.

Wat is keyword stuffing voor zoekmachines?

Leestijd1 minuut

Er zijn veel misverstanden over keyword stuffing. Want wat is het nu echt?

Tijdens onze vele interne gesprekken in het team of op locatie tijdens adviesgesprekken staat vaak het overmatig gebruik van zoekwoorden (keywords) ter discussie.

De misverstanden die er bestaan zijn:

  1. Zoekmachines berekenen automatisch of een zoekwoord te vaak voorkomt.
  2. Ik moet mijn zoekwoorden minimaal 3 keer voor laten komen.
  3. Als het zoekwoord geen zoekwoord dichtheid van 4-8% behaald krijg ik nooit een goede positie in de zoekmachines.

Zoekmachines vinden het geen voorwaarde dat het zoekwoord op je pagina per se vele malen voorkomt. Het heeft uiteraard wel een positieve kant wanneer dit wel het geval is.

Zoekmachine-optimalisatie kent veel meer kanten dan alleen maar een goede zoekwoord dichtheid, dus keyword stuffing is op geen enkele manier nodig!

Denk ook eens na wat je bezoekers zullen denken als die rare opsommingen zien. Opsommingen van uw zoekwoorden.

De conclusie van het hele verhaal: Schrijf gewoon op je eigen natuurlijke manier teksten en probeer je zoekwoorden veelvuldig te noemen. Wanneer het voor je gevoel raar uitziet voor je bezoekers, doe het dan ook anders.

Tot slot nog een voorbeeld van keyword stuffing in zijn reinste vorm:

Keyword stuffing

Voorbeeld van keyword stuffing