Wolfram | Alpha, een Google-killer of een hype?

Leestijd1 minuut

De laatste 2 maanden was er internationaal gezien veel berichtgeving rondom de lancering van de nieuwe zoekmachine Wolfram|Alpha. Deze zoekmachine is een creatie van de Britse wetenschapper Stephen Wolfram.

De zoekmachine maakt het mogelijk om gerichte vragen direct te beantwoorden, in tegenstelling tot zoekmachines als Google, waar je veelal zelf op andere websites het antwoord moet zoeken. Vraag de zoekmachine bijvoorbeeld maar eens wat de hoofdstad van Amsterdam is.

Sommige journalisten stellen de vraag of het een Google-killer kan zijn. Ik denk van niet en dat komt omdat Wolfram|Alpha slechts aan een deel van de zoekopdrachten een goed antwoord kan geven. Bij het aankopen van nieuwe producten, waar Google veel voor gebruikt wordt, kan Wolfram|Alpha je (momenteel) niet van dienst zijn.

De vraag is dan of internetters wel gaan overstappen van Google naar Wolfram|Alpha voor een deel van haar vragen. Wat mij betreft wil men op dit moment doen aan “one-stop-shopping” en neemt men het voor lief dat het enkele seconden extra kost om het antwoord te vinden via Google.

Wellicht dat Wolfram|Alpha een alternatief is wanneer je na enkele malen zoeken in Google je antwoord niet hebt kunnen vinden.

Daarnaast lijkt Wolfram|Alpha voorlopig alleen redelijk simpele vragen en complexe bèta vraagstukken te kunnen oplossen, zoals wiskundige of scheikundige vragen. Als je hem namelijk vraagt wie de koningin van Nederland is kan hij je voorlopig niet helpen. Update (17 juni 2009): Intussen heeft de zoekmachine het antwoord wel al gevonden, wellicht naar aanleiding van het feit dat er iemand de vraag gesteld heeft.

Wat is keyword stuffing voor zoekmachines?

Leestijd1 minuut

Er zijn veel misverstanden over keyword stuffing. Want wat is het nu echt?

Tijdens onze vele interne gesprekken in het team of op locatie tijdens adviesgesprekken staat vaak het overmatig gebruik van zoekwoorden (keywords) ter discussie.

De misverstanden die er bestaan zijn:

  1. Zoekmachines berekenen automatisch of een zoekwoord te vaak voorkomt.
  2. Ik moet mijn zoekwoorden minimaal 3 keer voor laten komen.
  3. Als het zoekwoord geen zoekwoord dichtheid van 4-8% behaald krijg ik nooit een goede positie in de zoekmachines.

Zoekmachines vinden het geen voorwaarde dat het zoekwoord op je pagina per se vele malen voorkomt. Het heeft uiteraard wel een positieve kant wanneer dit wel het geval is.

Zoekmachine-optimalisatie kent veel meer kanten dan alleen maar een goede zoekwoord dichtheid, dus keyword stuffing is op geen enkele manier nodig!

Denk ook eens na wat je bezoekers zullen denken als die rare opsommingen zien. Opsommingen van uw zoekwoorden.

De conclusie van het hele verhaal: Schrijf gewoon op je eigen natuurlijke manier teksten en probeer je zoekwoorden veelvuldig te noemen. Wanneer het voor je gevoel raar uitziet voor je bezoekers, doe het dan ook anders.

Tot slot nog een voorbeeld van keyword stuffing in zijn reinste vorm:

Keyword stuffing

Voorbeeld van keyword stuffing

Google richtlijnen voor webmasters

Leestijd2 minuten

In de dagelijkse zoekmachine optimalisatie praktijken komen we allemaal wel eens op het punt dat we denken: “Mag dat?”. In principe mag je doen en laten wat je wilt, maar uiteindelijk wil je hoge posities in zoekmachines en dan dien je hun richtlijnen te volgen.

Ik ga je een overzicht geven van technieken die zoekmachines niet kunnen waarderen.  Zoals altijd concentreer ik me in dit bericht weer op Google, de grote nummer 1. Uiteraard volgen wij hun richtlijnen ook dagelijks.

In principe staat alles beschreven op de website van Google op de pagina Richtlijnen voor webmasters. Het leek mij echter een goed idee om in beknopte taal een overzicht te geven van zoekmachine-optimalisatie technieken die niet worden gewaardeerd door zoekmachines.

De volgende technieken raden wij je ten strengste af:

  1. Bad neighbourhood: Externe links op uw website die verwijzen naar websites welke spammen om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.
  2. Betaalde links: Links kopen met als doel het verbeteren van PageRank. Links kopen mag, maar zorg er voor dat de webmaster er een rel=”nofollow” op plaatst.
  3. Cloacking: Het tonen van andere inhoud aan zoekmachines dan aan bezoekers. Zelfs als de tekst gelijk is, maar de opmaak niet, mag hier geen gebruik van gemaakt worden. Cloacking kan plaatsvinden via javascript (client-side) of via IP-adres (server-side).
  4. Doorway pagina’s: Groepen pagina’s van lage kwaliteit waarin elke pagina is geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord.
  5. Dubbele inhoud (Duplicate content): Dubbele inhoud verwijst normaal gesproken naar substantiële alinea’s inhoud op verschillende webpagina’s die ofwel geheel gekopieerd zijn of in grote mate op elkaar lijken.
  6. Geautomatiseerde aanmelding (Submission): Een submission is het geautomatiseerd aanmelden bij veel zoekmachines. Dit is vragen om problemen. Als zoekmachines ergens niet van houden is het van webmasters die proberen om zoekmachine-optimalisatie processen te automatiseren.
  7. Keyword stuffing: Het proces waarbij op een onnatuurlijke wijze een overmaat aan zoekwoorden op een webpagina geplaatst wordt, zonder dat het een lopend verhaal blijft.
  8. Link farm: Een website met een groot aantal links op één of meerdere webpagina’s met als doel om de zoekmachine resultaten te manipuleren. Meestal heeft een link farm geen inhoud behalve links. Meld uw website niet aan bij deze link farms!
  9. Verborgen tekst of verborgen link: Het verbergen van tekst of links door middel van een kleurenschema die de inhoud niet doet laten opvallen voor het menselijk oog, maar die door computers wel herkend wordt.

Er zijn nog meer ongewenste technieken die Google in haar richtlijnen voor webmasters beschrijft, maar bovengenoemde technieken zijn de meest voorkomende in de praktijk. Daarnaast gebeurt het soms dat bovenstaande technieken gebruikt worden zonder dat er sprake is van kwade bedoelingen. Houd het dus allemaal goed in de gaten.

Zoals Google zegt in haar richtlijnen voor webmasters:

Probeer niet via allerlei trucjes uw positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat u zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat u heeft gedaan ten aanzien van concurrerende websites. Andere nuttige vragen waarover u kunt nadenken zijn: ‘Hebben de bezoekers van mijn site hier wat aan?’ en ‘Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?’

Bron: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=35769