Toppositie in zoekmachine

Leestijd3 minuten

 

Topposities in zoekmachines – de wens van iedere onderneming

Als eigenaar van een website of webshop wilt u goed gevonden worden in Google. Vindbaarheid van uw pagina’s levert u in de meeste gevallen meer bezoeken en daardoor komt uw product of dienst vaker onder aandacht van de juiste doelgroep. Gevonden worden op Google is geen vanzelfsprekendheid, het vergt namelijk een aantal aanpassingen aan uw pagina’s en werkzaamheden in externe bronnen.

Een aantal van deze aanpassingen zijn het aantrekkelijk maken van de inhoud van uw pagina’s. Wanneer pagina’s relevante en unieke teksten bevatten zijn deze voor zoekmachine als Google kwalitatief en is de kans op goede zoekmachine posities hoger. Pagina titels en omschrijvingen kunnen commerciële- en informatieve hebben voor de zoeker van een bepaalde service of dienst, probeer hier dus ook extra aandacht aan te geven.

Goed gevonden worden in zoekmachine vergt inzet, geduld en het inzicht om uw website of webshop mee te laten groeien, door steeds positieve aanpassingen en toevoegingen aan uw pagina’s te doen.

Zoekmachines zijn de belangrijkste bron voor het verkrijgen van gericht (zoek)verkeer. Zoekende mensen zijn gericht bezig met het vinden van een bepaalde service of product. Transactie-zoekers – met een koop-intentie – zorgen doorgaans voor een hoge conversie op websites. Een toppositie bij zoekmachines is daarom nog belangrijker dan ooit te voren, want hoe lager uw pagina’s in de resultaten naar voren komen, hoe lager de kans dat er op geklikt wordt.

Wanneer u snel resultaat wilt, kunt u uw internet promotie het beste inzetten met adverteren bij Google Adwords of Google Mijn Bedrijf . Hierbij adverteert u uw pagina’s op de voor u interessante zoekwoorden en uw (lokale) doelgroep. Het nadeel bij het adverteren bij Google Adwords is dat het een investering vergt. Daarentegen krijgt u wel wel meteen kwalitatieve bezoekers verkrijgen. In tegenstelling tot Google Mijn Bedrijf. Dit kunt u volledig zelf beheren en kent verder geen kosten, behalve uw eigen tijd en inspanning. Nadeel is dat u in gunst moet komen bij Google waar het gaat om de zoekopdracht en de geografische locatie die ingevoerd wordt. Of de herkenning bij Google van een bezoeker bij u in de buurt.

Een alternatieve manier om bezoeken te krijgen die doorgaans een lagere investering vergen is het zogenaamde internet optimalisatie. Hierbij worden pagina’s aantrekkelijk gemaakt door middel van kwalitatieve teksten en meta inhoud. Offpage optimalisatie kan worden ingezet om nog meer kracht aan uw pagina’s te geven, hier vallen werkzaamheden als linkbuilding en artikels schrijven (Opmax) onder.

Bij website optimalisatie worden pagina’s aantrekkelijk gemaakt voor zoekmachines door aanpassingen in site – structuur en tekstuele componenten. De term site optimalisatie omvat een brede betekenis en bestaat uit meerdere aspecten die u in uw voordeel kan laten werken. Linkbuilding, schrijven van persberichten en schrijven van kwalitatieve teksten, zijn hier onderdeel van.

Optimalisatie betekenis? Een website optimaliseren is een gespecialiseerd- en geduldig proces waarbij kennis en ervaring Website optimalisereneen grote rol speelt. Grote zoekmachines als Google passen dagdagelijks kleine en grote veranderingen aan rondom de richtlijnen van hun zoekresultaten aan. Daarom is onderzoek en testen belangrijk om met deze steeds wisselende techniek mee te kunnen groeien. Zoekresultaten worden opgebouwd door zogenaamd zoekalgoritmes, deze algoritmes zijn de regels die bepalen hoe en welke pagina voor een bepaalde zoekopdracht verschijnt.

Het kan voorkomen dat uw pagina’s vandaag goed gepositioneerd staan voor een zoekopdracht en morgen niet meer te vinden zijn. Dit kan betekenen dat u niet binnen de regels heeft gehandeld en daarvoor een zogenaamde penalty (straf) heeft gekregen. In het ergste geval valt uw website uit de gratie van Google en bent u totaal niet meer vindbaar. Zelfs op uw eigen domeinnaam. En dat is toch helemaal niet de bedoeling.

Bij het optimaliseren van een website is het belangrijk om te weten voor welke zoekterm u uw pagina’s wilt laten scoren. Dit is onderdeel van het zogenaamde seo marketing ook wel zoekmachine marketing genoemd. Dit is een krachtige manier om grotere naamsbekendheid te genereren en uw dienst onder de goede doelgroep kenbaar te maken.

Aan de andere kant is het ook belangrijk om uw pagina’s aantrekkelijk te maken door middel van seo optimalisatie. Bij deze techniek worden titels, pagina omschrijven en teksten geoptimaliseerd om vindbaar te worden voor zoekmachines. Deze technieken staan bekend onder de term Google seo, omdat Google al jaren lang marktleider is in zoekopdrachten op het internet.

Bij het kiezen van de goede zoektermen en optimalisatie van uw pagina’s is een gulden middenweg meestal de beste route naar succes. Het kiezen van zoekwoorden waar veel concurrentie op is, maar wel aantrekkelijk door hoog zoekvolume, is het tegenovergestelde vaak een betere optie.

Als u wilt weten waar u moet starten, begin dan met een zoekmachinemarketing-onderzoek

Tips voor een aantrekkelijke productomschrijving

Leestijd3 minuten

Hoe schrijf je een aantrekkelijke productomschrijving ?

Raak vertrouwd met uw beoogde doelgroep

Het is soms verbazingwekkend hoe de meeste tekstschrijvers volledig hun beoogde doelgroep negeren bij het schrijven van productbeschrijvingen. Het aanspreken van iedere bezoeker is misschien wel de belangrijkste factor en uitgangspunt bij de keuze hoe de tekst en productomschrijvingen geschreven worden. Hoe de toon (of voice) zou moeten zijn en welke instrumenten en argumenten gebruikt moeten worden om de voordelen uit te lichten (USP’s). Laten we een voorbeeld nemen en laten we eens een doos met heerlijke chocolaatjes beschrijven.

– Life was like a box of chocolates –

Als uw doelgroep bestaat uit grote liefhebbers  van gastronomische chocolade, dan dient u zich te richten op de kern en smaak van deze doelgroep. In dit geval zou de schrijver zich moeten richten op het onderscheidend vermogen in de aangeboden smaken, de kwaliteit van de ingrediënten en de luxueuze textuur. En deze te benadrukken, inclusief schitterende foto’s waar het water van in de mond loopt.

Maar wat als uw doelgroep zich richt op glutenvrije traktaties ? Hoe schrijf je dan de productomschrijving ?

Het is niet moeilijk om glutenvrije chocolade te vinden op de open markt. Echter, de toegevoegde ingrediënten in reguliere gastronomische chocolade kunnen problemen veroorzaken voor mensen met coeliakie. Zij worden dan toch gedwongen om terug te stappen naar de “gewone, pure ” chocolade. Omdat glutenvrije producten erg populair zijn, wilt u er zeker van zijn dat dit segment van uw bezoekers begrijpt dat u rekening houdt met de dieetwensen voor mensen met coeliakie.

Dus hier ligt niet de nadruk alleen op de smaken, kwaliteit en textuur, maar eerder dat u rekening houdt met specifiek deze doelgroep. En hen laat zien dat u hen begrijpt en op de juiste wijze adviseert. Dit natuurlijk in combinatie met het afsluiten van prikkelende call-2-actions om de koop-knop bij de bezoekers te vinden.

Productomschrijvingen met een lijst van de grootste voordelen

Deze stappen in dit proces zijn progressief. Dus terwijl u in gedachte houdt wat de behoefte is van uw doelgroep, maakt u een uitgebreide lijst van de voordelen van uw product. Daarna zet u deze in de juiste volgorde in mate van belangrijkheid (attentie) die volgens u het meest belangrijk zijn voor uw klanten.

Wellicht is het interessant om verschillende segmenten in uw lijst te maken:

  • Chocoladeliefhebbers – onderscheidende ingrediënten geïmporteerd  van verschillende delen van de wereld.
  • Gezondheid bewuste publiek- biologische ingrediënten, pure chocolade, hoge kwaliteit noten.
  • Speciale glutenvrij dieetwensen. Suikervrije, vegetarische of veganistisch aanbod dat beschikbaar is.
  • Alle klanten – 100% pure ingrediënten, zonder kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen of additieven.
  • Giftgevers – aantrekkelijke, geschenk in boetiek-stijl dozen verpakt met een zijden strik. Cadeaukaart inbegrepen zonder extra kosten. Geschikt voor zowel persoonlijke als zakelijke relaties.

Voorspel de toekomst

Goede copywriters kijken verder dan de neus lang is en proberen óver de koopervaring heen te kijken en proberen de toekomst te voorspellen. Vragen die u aan uzelf zou kunnen stellen, nadat de klant het product gekocht heeft. Hoe zal zijn of haar leven anders en/of beter zijn? Wat zal het concrete eindresultaat zijn van hun aankoop?

In het geval van gastronomische chocolade, kan het eindresultaat voor die aankoop zijn :
een zucht van tevredenheid wanneer dit goddelijke snoepgoed in hun mond smelt.

Voor giftgevers, kan het eindresultaat indruk maken op de ontvangers (zakelijk of persoonlijk).

Wat het eindresultaat ook is, het is belangrijk om uw bezoekers een kijkje in de toekomst te geven, zodat ze kunnen zien hoe de aankoop hun leven “beter kan maken”, ook al is het tijdelijk.

 

Het gebruik van zoekwoorden in de tekst

Afhankelijk van uw site-ontwerp en uw CMS, kunnen uw productomschrijvingen honderden woorden lang zijn. Het is aan te bevelen om deze teksten rond de 200-250 woorden te beschrijven. Dat laat niet veel ruimte over om trefwoorden op te nemen.

Terwijl de langere webpagina’s profiteren bij het gebruik van meerdere zoektermen, is het aan te raden vast te houden aan een sleutelzin voor korte productbeschrijvingen. Begin met het raamwerk van uw pagina, waaronder de titel tag, META-tag beschrijving, bestandsnaam, pagina naam in de navigatiestructuur, navigatiepad en andere elementen. Voor de inhoud, gebruikt u zoekwoorden in de:

Koptekst– als de koptekst niet automatisch door uw CMS wordt aangemaakt, maak dan iets duidelijk zonder de aandacht van de rest van de pagina weg te nemen. Het is meestal heel eenvoudig om een zoekwoord op te nemen in een kopje, maar als het voor een of andere reden gewoon niet lekker leest, bespaar u dan de tijd.

Producttekst– zelfs met 60-80 woorden, moet u in staat om uw zoekterm twee of misschien wel drie keer te vermelden. Lees de tekst hardop. Als het overbodig klinkt, neem het zoekwoord dan een enkele keer weg.

Aanpassen, testen en volgen

Tevreden? Dat zou u niet moeten zijn. Er is altijd ruimte voor verbetering. Het veranderen van een woord of twee in de kop. Pas de nadruk aan op een bepaald segment van uw publiek. Geleidelijk kunt u kleine aanpassingen maken aan uw product beschrijvingen en deze teksten ten opzichte van de oorspronkelijke tekst. Houd resultaten bij om tot de best mogelijke conversie ratio te komen. Deze stap wordt vaak overgeslagen, maar als deze wordt uitgevoerd kan het de verkoop een boost geven.

 

Universal Analytics voor mij en iedereen!

Leestijd3 minuten

De gebruikers staan centraal bij Universal Analytics

Google is geruime tijd bezig met een vernieuwde versie van Google Analytics, het befaamde webstatistieken – programma. Deze keer zal de naam veranderen naar Universal Analytics. In het 2e kwartaal van 2014 was Universal Analytics uit de bèta gegaan en volledig beschikbaar gesteld. De nieuwe Analytics versie kent een aantal voordelen. Daarnaast heeft Google reeds bekend gemaakt dat de oude Analytics code in de toekomst niet meer wordt ondersteund.

Universal Analytics

Voordelen Universal Analytics

Door de upgrade naar Universal Analytics komen er nieuwe functies beschikbaar en worden reeds bestaande functies verbeterd. Universal Analytics kent meerdere voordelen. Uiteraard zullen in de toekomst nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden, maar we beperken ons even tot wat momenteel bekend is. Houd onze blog in de gaten voor de nieuwste updates…..!

 

1. Eén cookie in plaats van een hand vol
Universal Analytics blijft (helaas) nog steeds cookies (“wat is een cookie?”) plaatsen op uw computer. Echter nú wordt slechts één cookie geplaatst in tegenstelling tot vijf cookies in het verleden. Deze nieuwe cookie bevat een unieke user-id waarmee uw bezoekers op uw website worden gemeten. Dit zorgt voor extra éénduidigheid en flexibiliteit voor het instellen van uw doelen, filters en rapportages, mede door het feit dat de gebruiker centraal wordt gesteld.

 

2. Cross-device tracking
Cross-device tracking is het volgen van bezoekers die via meerdere apparaten uw website benaderen. Een bezoeker die uw website bekijkt via apparaat A (iPad) en vervolgens een aankoop doet via apparaat B (Laptop) wordt door Universal Analytics als één bezoeker gecategoriseerd. Hiervoor dient de klant wel een unieke code of ID achter te laten, bijvoorbeeld door op beide apparaten ingelogd te zijn met een eigen gebruikersaccount op uw site, maar kan ook via de standaard social-media – platformen als Google+ of Facebook.

Door deze cross-device-tracking krijgt u betere en nauwkeurige data over het bezoekersgedrag. Eén en dezelfde bezoeker wordt nu daadwerkelijk geregistreerd als één bezoeker en niet twee.

 

3. Demografische en interesserapporten
De demografische en interesserapporten geven direct inzicht in uw doelgroep. Op basis van de web historie van uw website-bezoekers, kan Google van een gedeelte van deze bezoekers de leeftijd, het geslacht en hun interesses afleiden. Deze informatie is slechts een indicatie, maar verwacht wordt dat deze informatie in de toekomst steeds nauwkeuriger wordt. Kortom : u krijgt nog net niet te zien wie daadwerkelijk uw website heeft bezocht

Demografische en interesserapporten

Demografische en interesserapporten

 

4. Online en offline tracking
Een vierde interessant voordeel is de “customer journey”. Universal Analytics maakt een koppeling tussen offline kassasystemen en bijvoorbeeld callcenters. Voorheen werden bezoeken op sessieniveau (sessie-id) gerapporteerd. Verschillende browsers leidden in het verleden nog tot aparte sessies en bezoeken, wat weer voor u tot verwarring leidt. Heb ik nu één en dezelfde bezoeker of toch twee verschillende bezoeken gekregen ?

Google Universal Analytics biedt dankzij de unieke user-id (cookie) nu de mogelijkheid om alle sessies apart te volgen en rapporteren. Hierdoor kunnen online coupons die offline worden ingewisseld, nu worden ingelezen in Universal Analytics. Dit zorgt voor de verbinding tussen offline en online. Kortom een beter inzicht in het totale verkoopproces en een kans om cross – mediale activiteiten door te meten. Smullen voor de allround marketeer dus!

 

5. Verbeterde remarketinglijsten vanuit Analytics
Het aanmaken van remarketinglijsten is in Universal Analytics nog eenvoudiger geworden. U kunt namelijk uw geavanceerde segmenten binnen mum van tijd omzetten in een remarketinglijst. Deze lijst(en) kunt u vervolgens in Google AdWords importeren.

 

6. Google Display Network (GDN) Impression Reporting
De gegevens (data) uit het Google Display Network  (GDN) zijn ook binnen Universal Analytics gewoon beschikbaar. Dit betekent dat u niet alléén de bijdrage van banners op conversies en conversiepaden kunt bekijken, maar ook dat dit te combineren wordt met cross-device data.

Google Display Network (GDN) Impression Reporting

Google Display Network (GDN) Impression Reporting

 

7. Gebruikersvriendelijke beheeromgeving
Los van de bovenstaande wijzigingen, uitbreidingen en verbeteringen die Universal Analytics biedt is het met de vernieuwde tool ook mogelijk om enkele instellingen gemakkelijker te verrichten via de “beheerderknop” in de oranje balk;

  • Zelf sessie- en campagne-instellingen bepalen.
  • Bepaald verwijzend verkeer uit te sluiten.
  • Handmatig sites toevoegen als zoekmachines.
  • Mogelijkheid om uitsluitingswoorden voor organisch verkeer in te stellen.

 

Hoe kunt u er gebruik van maken

Vanwege de nieuwe functionaliteiten heeft Google Analytics de opbouw van de huidige codes (standaard tracking-, page tracking- en e-commerce tracking code) aangepast.

Wij helpen u graag bij het migreren naar Universal Analytics. Neem contact met ons op en we gaan met u aan de slag!