Universal Analytics voor mij en iedereen!

De gebruikers staan centraal bij Universal Analytics

Google is geruime tijd bezig met een vernieuwde versie van Google Analytics, het befaamde webstatistieken – programma. Deze keer zal de naam veranderen naar Universal Analytics. In het 2e kwartaal van 2014 was Universal Analytics uit de bèta gegaan en volledig beschikbaar gesteld. De nieuwe Analytics versie kent een aantal voordelen. Daarnaast heeft Google reeds bekend gemaakt dat de oude Analytics code in de toekomst niet meer wordt ondersteund.

Universal Analytics

Voordelen Universal Analytics

Door de upgrade naar Universal Analytics komen er nieuwe functies beschikbaar en worden reeds bestaande functies verbeterd. Universal Analytics kent meerdere voordelen. Uiteraard zullen in de toekomst nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden, maar we beperken ons even tot wat momenteel bekend is. Houd onze blog in de gaten voor de nieuwste updates…..!

 

1. Eén cookie in plaats van een hand vol
Universal Analytics blijft (helaas) nog steeds cookies (“wat is een cookie?”) plaatsen op uw computer. Echter nú wordt slechts één cookie geplaatst in tegenstelling tot vijf cookies in het verleden. Deze nieuwe cookie bevat een unieke user-id waarmee uw bezoekers op uw website worden gemeten. Dit zorgt voor extra éénduidigheid en flexibiliteit voor het instellen van uw doelen, filters en rapportages, mede door het feit dat de gebruiker centraal wordt gesteld.

 

2. Cross-device tracking
Cross-device tracking is het volgen van bezoekers die via meerdere apparaten uw website benaderen. Een bezoeker die uw website bekijkt via apparaat A (iPad) en vervolgens een aankoop doet via apparaat B (Laptop) wordt door Universal Analytics als één bezoeker gecategoriseerd. Hiervoor dient de klant wel een unieke code of ID achter te laten, bijvoorbeeld door op beide apparaten ingelogd te zijn met een eigen gebruikersaccount op uw site, maar kan ook via de standaard social-media – platformen als Google+ of Facebook.

Door deze cross-device-tracking krijgt u betere en nauwkeurige data over het bezoekersgedrag. Eén en dezelfde bezoeker wordt nu daadwerkelijk geregistreerd als één bezoeker en niet twee.

 

3. Demografische en interesserapporten
De demografische en interesserapporten geven direct inzicht in uw doelgroep. Op basis van de web historie van uw website-bezoekers, kan Google van een gedeelte van deze bezoekers de leeftijd, het geslacht en hun interesses afleiden. Deze informatie is slechts een indicatie, maar verwacht wordt dat deze informatie in de toekomst steeds nauwkeuriger wordt. Kortom : u krijgt nog net niet te zien wie daadwerkelijk uw website heeft bezocht

Demografische en interesserapporten

Demografische en interesserapporten

 

4. Online en offline tracking
Een vierde interessant voordeel is de “customer journey”. Universal Analytics maakt een koppeling tussen offline kassasystemen en bijvoorbeeld callcenters. Voorheen werden bezoeken op sessieniveau (sessie-id) gerapporteerd. Verschillende browsers leidden in het verleden nog tot aparte sessies en bezoeken, wat weer voor u tot verwarring leidt. Heb ik nu één en dezelfde bezoeker of toch twee verschillende bezoeken gekregen ?

Google Universal Analytics biedt dankzij de unieke user-id (cookie) nu de mogelijkheid om alle sessies apart te volgen en rapporteren. Hierdoor kunnen online coupons die offline worden ingewisseld, nu worden ingelezen in Universal Analytics. Dit zorgt voor de verbinding tussen offline en online. Kortom een beter inzicht in het totale verkoopproces en een kans om cross – mediale activiteiten door te meten. Smullen voor de allround marketeer dus!

 

5. Verbeterde remarketinglijsten vanuit Analytics
Het aanmaken van remarketinglijsten is in Universal Analytics nog eenvoudiger geworden. U kunt namelijk uw geavanceerde segmenten binnen mum van tijd omzetten in een remarketinglijst. Deze lijst(en) kunt u vervolgens in Google AdWords importeren.

 

6. Google Display Network (GDN) Impression Reporting
De gegevens (data) uit het Google Display Network  (GDN) zijn ook binnen Universal Analytics gewoon beschikbaar. Dit betekent dat u niet alléén de bijdrage van banners op conversies en conversiepaden kunt bekijken, maar ook dat dit te combineren wordt met cross-device data.

Google Display Network (GDN) Impression Reporting

Google Display Network (GDN) Impression Reporting

 

7. Gebruikersvriendelijke beheeromgeving
Los van de bovenstaande wijzigingen, uitbreidingen en verbeteringen die Universal Analytics biedt is het met de vernieuwde tool ook mogelijk om enkele instellingen gemakkelijker te verrichten via de “beheerderknop” in de oranje balk;

  • Zelf sessie- en campagne-instellingen bepalen.
  • Bepaald verwijzend verkeer uit te sluiten.
  • Handmatig sites toevoegen als zoekmachines.
  • Mogelijkheid om uitsluitingswoorden voor organisch verkeer in te stellen.

 

Hoe kunt u er gebruik van maken

Vanwege de nieuwe functionaliteiten heeft Google Analytics de opbouw van de huidige codes (standaard tracking-, page tracking- en e-commerce tracking code) aangepast.

Wij helpen u graag bij het migreren naar Universal Analytics. Neem contact met ons op en we gaan met u aan de slag!

Mobielvriendelijke sites binnenkort hoger in zoekresultaten Google

 

Ranking update voor grotere mobiele vindbaarheid websites !

Google heeft aangekondigd mobiele ‘responsiveness’ per 21 april 2015 mee te nemen als een steeds sterker bepalende rankingfactor. Dit houdt in dat als uw website tegen die tijd behalve desktop- tevens mobielvriendelijk is, u hoger zult gaan scoren in de zoekresultaten van Google. Zeker als uw concurrentie niet inspeelt op deze belangrijke ontwikkeling. Google krijgt steeds meer bezoekers via mobiel. Op dit moment is de verhouding van gebruikers desktop 62%, tablet 23% en mobiel 15%. Echter, de laatste twee stijgen enorm, terwijl het aantal desktopgebruikers sterk daalt. Google heeft hierop ingespeeld door mobiele aanpassingen in een ranking update voor smartphone- en tabletgebruikers.

 

 

Mobiel Vriendelijk

 

 

 

 

 

Hogere vindbaarheid en verbeterde leesbaarheid door Responsive Design

Uw mobieltje of tablet kan op twee manieren worden geoptimaliseerd; hetzij middels speciaal voor smartphones en tablets ontwikkelde sites óf met behulp van Responsive Design. Bij de laatste wordt het ontwerp van uw website aan de afmetingen van het scherm aangepast met behulp van flexibele grids en afbeeldingen en CSS3 media queries voor de meest optimale webervaring. Met andere woorden, uw website is dan niet alleen geschikt voor desktop-, maar ook voor mobiel gebruik. Behalve dat het de gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid bevordert, wordt u bovendien beter en sneller gevonden bij mobiele zoekopdrachten.

 

afbeelding 2

 

 

 

 

 

Is uw website klaar voor deze baanbrekende ranking update van Google?!

Al jaren pleit Opmax voor responsive of mobiele websites voor een grotere vindbaarheid via tablet en smartphone. Wij hebben dit dan ook tot één van onze belangrijkste nieuwe speerpunten gelanceerd. Is uw site smartphone en/of tablet-ready? Laat Opmax eens een check doen! Bepaal voor slechts € 750,- uw online mogelijkheden met Opmax Onderzoek en ontvang een:
* technische analyse van uw huidige website
* zoekwoordenonderzoek
* zoekwoordenaanbeveling* zoekmachineoptimalisatie (SEO)
* uitgebreid onderzoeksrapport als basis voor het verbeteren van de online vindbaarheid

 

 

Advertenties via AdWords

Door de toename van mobiel gebruik, stijgt ook de behoefte aan adverteren via je telefoon. Via AdWords bestaat al de mogelijkheid om advertenties aan te maken die alleen op uw telefoon zichtbaar zijn. Ook kan het telefoonnummer toegevoegd worden, zodat uw bezoekers u meteen weten te bereiken. Zo kunt u met AdWords tevens een campagne opzetten om zoveel mogelijk telefoontjes te krijgen. Middels conversie optimalisatie kunt u vervolgens van deze bezoekers uw klanten maken. Opmax helpt u hier graag bij!

Relaunch www.opmax.at

Heugelijk nieuws ! Onze nieuwe website voor Opmax Duitsland en Oostenrijk

Afgelopen vrijdag 30 januari, rond de klok van 7, is onze vernieuwde website www.opmax.at gelanceerd! Met onze vernieuwde website gaan wij de directe concurrentie aan met onze collega’s in de DACH regio. De ‘oude’ website was nog niet aangepast aan ons vernieuwde design. Op die manier proberen wij de online markt nog beter duidelijk te maken dat wij onlinemarketing in Duitsland en Oostenrijk kunnen bieden. Iets wat we al jaren doen, maar nu prominent!

Net zoals bij de Nederlandstalige website heeft onze partner Ill Graff Design uit Brunssum geholpen met het doorvoeren van de vertaling en implementatie van alle systemen. Rard van den Heuvel van Context4you heeft de vertaling naar het Duits verzorgd. Onze vernieuwde website maakt gebruik van de WordPress plugin WPML. WPML biedt een gestructureerde en praktische werkwijze voor websites die in meerdere talen beschikbaar zijn. Wij kunnen via één WordPress inlog, zowel de Nederlandse alsook de Duitse taal beheren. Dit is natuurlijk heel praktisch maar zeker ook effectief!

Graag horen wij u mening over onze vernieuwde website!

En hou het in de gaten! Over een paar weken komen wij ook met onze Engelstalige website !!

Opmax-seo.at

Opmax.at