Hoe om te gaan met Google Penguin 4.0

Leestijd2 minuten

Wat is Google Penguin 4.0 ook alweer ?

Zie voor meer informatie deze link.

Google Penguin 4.0 is de vierde Penguin Update met als doel om spam-links en lage-kwaliteit-links naar websites toe, op te sporen. Bij een te hoge concentratie van deze links naar een website kan leiden tot devaluatie van desbetreffende website met de kans dat deze niet meer (goed) vindbaar is binnen de zoekresultaten. Ook wel penalty genoemd. Hoogstwaarschijnlijk zal dit ook de laatste Penguin Update zijn, omdat deze update automatisch ingebracht is in het algoritme van Google. Oftewel Realtime. De handmatige update is vanaf heden vergane glorie.

Hoe weet je nu of je geraakt ben of niet ?

Indien je geraakt bent, zou dit meteen zichtbaar moeten zijn in uw statistiek-programma als Google Analytics. Het organisch verkeer kent een daling. Indien u uw zoekwoorden-posities scant en deze laten tevens een daling zien, dan is de kans groot dat u geraakt bent. Dit werkt ook de andere kant op. Diegene die zich juist aan de regels heeft gehouden, kan optimaal profiteren van stijgingen en meer bezoekersverkeer.

Wat zijn de richtlijnen van Google Penguin Update 4.0.

  • Uw website – linkprofiel dient vrij te zijn van spammy links of lage-kwaliteit-links of links die totaal irrelevant zijn met het onderwerp van uw eigen website..
  • Uw website – linkprofiel dient NIET opgebouwd te zijn door betaalde of reciprocal links (excessieve gesponsorde artikelen, posts en recensies en linkruil) .
  • Uw anchor texts – profiel dient niet over geoptimaliseerd te zijn met generieke en irrelevante zoekwoorden
  • Uw website – linkprofiel dient GEEN onnatuurlijke, lage-kwaliteit-links of verborgen links te bevatten vanuit widgets.
  • Uw website – linkprofiel dient vrij te zijn van dubieuze redirects die andere webpagina’s aan uw gebruiker laat zien en andere webpagina’s aan Google. (doorway pages of cloaking).

De vierde Penguin is gelukkig niet zo intens als zijn voorgangers qua impact. Sterker nog, verschillende betrouwbare bronnen laten minimale veranderingen zien indien zij geraakt werden door deze update. Dit heeft veelal te maken dat niet de volledige website geraakt wordt, maar webpagina’s die geraakt kunnen worden. Dus loop uw linkprofiel van iedere belangrijke pagina goed na. Ziet u profielen die in uw ogen niet kloppen, dan kunt u via Google Search Console Disavow Tool de aanpassingen aangeven. Door deze nieuwe update worden deze aanpassingen razendsnel opgepakt.

Quote Google:

With this change, Penguin’s data is refreshed in real time, so changes will be visible much faster, typically taking effect shortly after we recrawl and reindex a page. It also means we’re not going to comment on future refreshes.” – Google Webmaster Central Blog.



google-penguin-update-4-0

Google Penguin 4.0 Update is Live (update 8-10-2016)

Leestijd3 minuten

 

BRON : Seround Table

De bevindingen in deze blog blijken waar te zijn. Gisteren meldde Google dat de roll-out tot een einde is gekomen. Nog een paar dagen geduld. Diegene die positieve resultaten hebben behaald, mogen al een klein beetje juichen. De kans dat deze resultaten blijven, wordt met de minuut groter.

Google heeft officieel bevestigd op haar webmasterblog dat ze gestart zijn met het uitrollen van de laatste Penguin Update. De zogenaamde Penguin 4.0 REAL TIME Update. We proberen uit te leggen wat deze nieuwste update inhoudt en wat dit voor u en ons betekent.

===

Ter herinnering en waarschuwing:

Een Google Update is een (relatief) grote aanpassing op haar SEO – algoritme. Dagelijks voert Google kleine aanpassingen door, maar om de zoveel tijd wordt er stevig aangepakt. Bij een grote verandering als deze zijn er enorm veel sprongen te zien in de zoekresultaten. Ook wel de Google Shuffle of Google Dance genoemd.

Veel onervaren SEO- ‘ers raken in paniek en gaan meteen aan de slag om aanpassingen te doen. Een onverstandig besluit. Het duurt een aantal dagen voordat Google “uit gedanst” is. De resultaten springen normaal gesproken weer terug waar ze waren. Soms iets beter, soms iets slechter.

Diegene die meteen aanpassingen doorvoeren, maken meer kapot dan ze repareren. Boze tongen beweren zelfs dat Google websites in de gaten houdt die plots drastische maatregelen neemt. Overtuigd dat ze zijn dat die websites het alleen maar doen om Google te manipuleren. Wij vinden dat ver gezocht, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

 

Wat houdt deze Penguin Update 4.0. Real Time in ?

Het is allemaal nog vers van de pers, dus een slag om de arm. Hou er ook rekening mee dat Google druk bezig is met uitrollen, dus in Nederland misschien nog niet van toepassing (26-09-2016). Maar de verwachting is dat de roll-out zeer snel zal verlopen.

 

De volgende factoren spelen een rol in de nieuwste Penguin Update 4.0

De aanpassingen op de websites, nadat Google is langsgekomen, worden acuut verwerkt en geanalyseerd in het algoritme van de nieuwste Penguin update. Met daarbij een zeer grote kans dat het ook supersnel zichtbaar is, in de zoekresultaten. Real Time dus.

 

  • Penguin is nu real-time

In het verleden werden de beoordeelde websites, op basis van de grote Google-updates, periodiek behandeld en na verloop van (geruime) tijd herplaatst binnen de zoekresultaten. Vooral de verschillende recente Penguin-updates hadden wat meer tijd nodig dan normaal. Dus als u als SEO-‘er aanpassingen deed, duurde het relatief lang wat dit voor uw website en posities betekende. Echter deze keer worden de resultaten “acuut” verwerkt.

 

2. Penguin is nu pagina-gerelateerd dan (normaal) site-gerelateerd

Let op, dit is een aanname!
Penguin gaat nu dubieuze signalen (spam, over-optimalisatie) beoordelen op pagina-niveau in plaats op site-niveau. Normaal gesproken werd uw gehele site geraakt als er iets onoorbaars gebeurde. Bij deze update wordt dus op pagina-niveau gekeken. Zowel positief als negatief. Als dit waar is, dan is dat goed nieuws. Want een fout is al snel gemaakt en een flinke tik op de vingers voor uw gehele website, is dan niet bepaald eerlijk.

Kortom: is een pagina aangepast dan zal Google deze pagina beoordelen op het  nieuwste algoritme en zal deze onmiddellijk een andere plaatsing (ranking) kunnen gaan geven.

Wij zullen u op de hoogte houden als er meer zekerheid is in deze tweede factor

 

Is uw site geraakt door deze nieuwste Update ?

— Houd uw posities goed in de gaten de komende dagen.

— Raak niet in paniek als u deels of volledig onvindbaar bent binnen de zoekresultaten.

— Ga niet zaken aanpassen ook al had u dat al gepland. Beter dat u er helemaal vanaf blijft voor een aantal dagen.

— Na een aantal dagen zullen de resultaten in de meeste gevallen stap-voor-stap terugkomen en de resultaten laten zien zoals u dat gewend bent.

 

Heeft u een vermoeden dat u toch geraakt bent door deze Google Penguin 4.0 – update ? Of maakt u zich ongerust omdat u misschien moverende redenen heeft dát het gaat gebeuren.

Neem dan contact op met Opmax via info@opmax.nl of één van onze contactformulieren.  Via onze systemen kunnen wij in de meeste gevallen achterhalen wat er aan de hand is en wat u er aan kunt doen.

Lees hier meer hoe om te gaan met Google Penguin Update 4.0

Opmax Development Team

Portretrecht: mag u een foto waar klanten op staan zomaar publiceren?

Leestijd3 minuten
Bron : Gielen Juridisch Advies

Portretrecht: mag u een foto waar klanten op staan zomaar publiceren?

Tijdens de social media bijeenkomst voor de ondernemersvereniging Gastvrij Roerdalen werd het onderwerp content aangehaald. Content kan bestaan uit tekst, foto’s, video’s, infographics en nog veel meer uitingen. Onverwacht werd het portretrecht aangehaald en hoe hiermee om te gaan.

Het meest actuele (20-09-2016) die we hebben gevonden, kwam van onze jarenlang bevriende partner. Gielen Juridisch Advies.

Het portretrecht

Het portretrecht maakt onderdeel uit van het auteursrecht. Het portretrecht komt in ‘beeld’ op het moment dat iemand herkenbaar is op bijvoorbeeld een foto. Met herkenbaar wordt niet alleen bedoeld dat de persoon te herkennen is door het gezicht maar ook door een specifieke lichaamshouding of de omgeving.  Dus ook al staat de persoon er niet met zijn gezicht op, maar is hij/zij bijvoorbeeld van de achterkant gefotografeerd? Ook dan is het portrecht van toepassing. Van belang is dat de persoon door bekenden te herkennen is. Is dat het geval? Dan is het portretrecht van toepassing.

Het portretrecht is van toepassing op: foto’s, schilderijen, tekeningen en zelfs op een karikatuur.

Soorten portretrecht

Of de maker toestemming nodig heeft, is afhankelijk van de situatie. De wet maakt onderscheid tussen 2 situaties:

  1. Portretten die in opdracht zijn gemaakt. Voorbeelden van portretten in opdracht zijn: een persoon gaat naar een fotograaf om foto’s van zichzelf te laten maken. Of hij gaat naar een kunstenaar om zich zelf te laten schilderen. Als hiervan sprake is dan heeft de maker (bijvoorbeeld de fotograaf of kunstenaar) de auteursrechten. De fotograaf of kunstenaar moet toestemming hebben om de foto’s of het schilderij te publiceren. Staan er meerdere mensen op de foto’s of op het schilderij dan heeft de maker toestemming nodig van iedereen.
  2. Portretten die niet in opdracht zijn gemaakt. Een voorbeeld is: bezoekers van een evenement worden gefotografeerd. Als een portret niet in opdracht wordt gemaakt dan mag de maker het publiceren en is er geen toestemming nodig, tenzij het redelijk belang van de geportretteerde geschonden wordt. Voorbeelden van een redelijk belang zijn: schending van de privacy of een commercieel belang.

Vraag toestemming

Om achteraf problemen te voorkomen en de zekerheid te hebben dat foto’s waar klanten op staan te publiceren is het verstandig om vooraf toestemming te vragen. Het vragen van de toestemming kan worden gedaan door een zgn. quitclaim.
Is een portret niet in opdracht gemaakt? Vraag dan toestemming om te voorkomen dat de foto verwijderd moet worden omdat het redelijk belang van de geportretteerde geschonden is.  Wanneer men namelijk de toestemming heeft dan kan de geportretteerde later niet claimen dat zijn redelijk belang geschonden is.

Maakt een ondernemer bijvoorbeeld foto’s tijdens een workshop en wilt hij deze publiceren op bijvoorbeeld Facebook? Dan doet hij er verstandig aan om toestemming voor publicatie te vragen aan de bezoekers van de workshop. Omdat de wet geen eisen stelt aan de toestemming kan toestemming gevraagd worden met een contract maar ook per e-mail.

Mijn advies is om de toestemming altijd schriftelijk, niet mondeling, te vragen. Het nadeel van een mondelinge toestemming is dat het lastig de bewijzen is dat de geportretteerde ook daadwerkelijk toestemming gegeven heeft.

Praktijkvoorbeeld

Een aantal dagen geleden heeft de rechter beslist dat de Volkskrant een schadevergoeding van € 1500,- moet betalen omdat ze (op de voorpagina) een foto publiceerde van iemand in een auto, tijdens de strengere controles op luchthaven Schiphol, afgelopen zomer. In deze zaak zou het redelijke belang, de privacy geschonden zijn.

Drones

Om de discussie aan te zwengelen kwam ook een discussie op gang bij het gebruik van Drones om een sfeer-video te maken. Wat zijn hier de beperkingen, want klaarblijkelijk dient men een vliegvergunning nodig te hebben en de Drone dient geregistreerd te staan. Wellicht een interessant thema waar Gielen Advies op kan reageren of een nieuwe blog over wil weiden.

Bron:Gielen Juridisch Advies