Mijn Google Mijn Bedrijf – de ideale oplossing voor iedere lokale ondernemer

Leestijd7 minuten

Google My Business – Your Business!

Wordt u ook weleens gebeld door een klant die beweert dat uw zaak niet open was of dat het beoogde vestigingsadres niet klopt? Terwijl u gewoon uw zaak open had?! Hoort u of leest u negatieve recensies richting uw onderneming binnen Google, terwijl u daar geen weet van heeft en er ook niet op kunt reageren? „Dit is heel vervelend! Sta ik voor een gesloten deur en volgens Google bent u gewoon open! “, is een veelgehoorde opmerking.

Uw Google Mijn Bedrijf

U als ondernemer heeft een kleine schat binnen handbereik. Uw Google Mijn Bedrijf staat al online en is dus voor iedereen zichtbaar, zodra uw bedrijfsnaam op google wordt gezocht. En uw onderneming zweeft daar op dit moment hulpeloos in het rond. Zeker bij zoekopdrachten met een plaatsnaam of provincie erbij getypt in combinatie met Uw dienst, product of uw bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld Opmax Maasbracht of typt u zelf uw bedrijfsnaam en vestigingsplaats eens in.

Claim Uw Bedrijf!

In vele gevallen heeft nog niet iedere ondernemer deze schat naar zich toegehaald. Simpelweg omdat Google nog niet zeker weet dat u de rechtmatige eigenaar bent. En dat kan tot complicaties leiden en zelfs tot omzetverlies. Want Google is zo “brutaal’ geweest en heeft al het nodige van uw bedrijf gepubliceerd.

Opmax Online Marketing & More uit Maasbracht wil u graag hierop attenderen omdat ons doel is om alle bedrijven zichtbaar, vindbaar en rendabel te maken, maar dan wel met de correcte gegevens en uitstraling. Om ervoor te zorgen dat Uw Google Mijn Bedrijf niet tegen bovenvermelde problemen aanloopt, schrijven wij deze blog voor U. Het zal zeker in uw voordeel uitwerken omdat het tot omzetverhoging kan zorgen. En daarom willen wij u graag enige uitleg geven en daarnaast een vrijblijvend voorstel aanbieden.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn bedrijf (afkorting GMB) is het online bedrijven-adressenboek van Google. Maar dan met zeer mooie en nieuwe opties. Het is een doorontwikkeling van Google Places voor ondernemingen en het “Google+ – Social-media”-programma. Wie dat ooit al een keer heeft ingesteld, had deze platformen al. Maar nu is Google een stap verder gegaan en heeft de afgelopen maanden de volledige database van bedrijvig Nederland online gezet. Dus ook Uw bedrijf!

Erg aardig van Google, vindt u niet ? Maar nu zijn dus ondernemingen toegevoegd die nog nooit eerder iets met Google hebben gedaan. En misschien ook met de verkeerde bedrijfsgegevens. En u hebben ze niets gevraagd waarschijnlijk!

Wat kost Google Mijn Bedrijf?

Het mooiste verklappen we al meteen….

Google Mijn Bedrijf is een kosteloos service-product van Google. De enige investering die nodig is, is een beetje van uw eigen tijd. Heeft u daar toch geen tijd voor of weet u niet precies hoe het werkt, dan neemt Opmax u dit graag uit handen. Een aantal uren om uw profiel mooi in te richten, op te maken en met de juiste gegevens te actualiseren, heeft u wel nodig. Uiteraard is dit afhankelijk van het kennisniveau van uzelf of uw medewerks voor wat betreft Google en/of Internet.

Ik heb al een website : Waarom zou ik Google Mijn Bedrijf in moeten zetten?

Google Mijn Bedrijf vervangt uw website niet. Integendeel! Het versterkt juist uw aanwezigheid op het internet. Een goed geoptimaliseerd profiel zorgt voor een nog betere en scherpere vindbaarheid bij Google Zoeken, Google Maps en Google Plus.

Heb ik een website nodig voor Google Mijn Bedrijf?

Ook als u geen website hebt, is dat geen probleem. U kunt de optie „website“ gewoon weglaten of uw Facebook- of Googlepagina toevoegen. Elk gewenste link kunt u plaatsen. Vanzelfsprekend is uw eigen website het meest wenselijk!

Waarom is Google Mijn Bedrijf zo belangrijk?

Google Mijn Bedrijf neemt in rap tempo de reguliere bedrijfspagina’s over. Goudengids en Telefoongids bijvoorbeeld spelen nauwelijks meer een rol. U ziet ze nauwelijks nog naar voren komen in de zoekresultaten. Is u dat ook opgevallen? Steeds meer mensen zoeken de informatie over uw bedrijf via het Internet en in meer dan 90% van de gevallen, komt Uw Google Mijn Bedrijf naar voren.

Het kan zijn dat uw gegevens binnen Uw Google Mijn Bedrijf veranderd zijn en dus niet meer actueel. Erg vervelend voor uw (potentiële) klanten als zij uitgaan van deze informatie. Het kan zelfs tot grote ergernis zorgen en negatieve reacties uitlokken, zonder dat u daar weet van heeft. In het ergste geval kan het zelfs tot omzetverlies leiden. Iets wat u moet en kunt voorkomen.

Voordelen Google Mijn Bedrijf

  • Verbeterde vindbaarheid op lokale zoekopdrachten die passen binnen uw kernactiviteit
  • Verbeterde presentatiemogelijkheden waaronder uw producten die speciale aandacht krijgen via optie „PRODUCTFOTO‘S.
  • Uw allerbelangrijkste bedrijfsgegevens makkelijk te beheren om uw doelgroep accuraat te informeren.
  • Mogelijkheid om positieve recensies te genereren door uw vaste, trouwe klanten! Wat weer een betere vindbaarheid en conversie genereert voor uw onderneming.
  • Kans op betere reguliere vindbaarheid (mede met behulp van Google+)
  • Zeer interessante extra statistieken rondom bezoekersverkeer en acties van uw bezoekers.
  • Heeft u meerdere vestigingen? Dan kunt u (in vele gevallen) al uw vestigingen apart beheren
  • HET IS GRATIS!

Nadelen Google Mijn Bedrijf Bedrijf

  • U dient een eigen Google-account te hebben of een account gekoppeld aan een Google-account. Opmax kan u daarbij helpen!
  • Zolang u geen beheerder bent van uw Google Mijn Bedrijf kunt u geen wijzigen aanbrengen en reageren op reacties met alle gevolgen van dien.

Voorbeelden van het niet beheren van GMB

De volgende voorbeelden hoorden wij de afgelopen tijd van onze klanten. Internetgebruikers zijn op z’n zachtst gezegd niet bepaald empathisch en kunnen behoorlijk direct reageren. En dat laatste is een understatement. Deze reacties komen van hele „normale“ mensen die zich op één of andere manier veilig wanen, omdat ze geen direct weerwoord hoeven te verwachten. Daarom is het van groot belang om direct met uw klanten te communiceren.

Voorbeeld 1. De Pizzeria

U bent eigenaar van een pizzeria en u heeft een aantal jaren geleden uw bedrijf aangemeld bij Google Places (voormalig Google Mijn Bedrijf). Uw inbreng staat automatisch online en u krijgt regelmatig positieve reacties en recensies. Toch gebeurt het weleens dat een klant zich niet goed behandeld voelt en plots gemotiveerd genoeg is om een negatieve reactie achter te laten.

Jammer genoeg kunt u, zolang u Uw Google Mijn Bedrijf niet geclaimd heeft, geen reactie terugsturen. Niet alleen kunt u uw ontvangen complimenten en positieve reacties niet bedanken, maar ook uw negatieve reactie kunt u niet neutraliseren.

En dat kan nogal frustrerend werken, vooral waar het gaat om uw online reputatie.  Daarnaast kan het nieuwe bezoekers afschrikken om uw pizzeria te bezoeken en motiveren om naar de concurrent te gaan.Voorbeeld 2. De dienstverlener/ Vakhandel

Uw onderneming heeft in de afgelopen 10 jaar meerdere vestigingen gehad en de nodige verhuizingen achter de rug. Een potentiële klant wilt u bellen via Google Mijn Bedrijf, maar het telefoonnummer klopt niet meer. Of erger nog… de klant is naar het oude adres gereden en staat voor een gesloten deur. Al snel is deze bezoeker geïrriteerd en laat uit frustratie een negatieve reactie achter. „Als jullie niet eens jullie eigen gegevens op orde hebben, hoe staat het dan met de kwaliteit van uw producten en diensten. Wat een bagger-bedrijf!, was de nogal overdreven en geëmotioneerde reactie.

Voorbeeld 2. Grandcafé met verkeerde openingstijden.

Elk jaar besluit een Grandcafé om in de wintermaanden het iets rustiger aan te doen. De maandagen en dinsdagen worden niet open gedaan. Maar dat stond niet goed aangegeven in Google Mijn Bedrijf. Spontane klanten, fietsers en wandelaars hadden hun pitstop gepland bij dit Grand Café. Stonden dus voor een gesloten deur, terwijl Google toch duidelijk aan had gegeven dat het café open is. U kunt de recensies waarschijnlijk wel voorstellen.

Voorbeelden van het wel kunnen beheren van Uw Google Mijn Bedrijf

Wederom uit het bedrijfsleven gegrepen….

Voorbeeld 1. Een hotel in Nederland

Het had even geduurd voordat dit hotel eindelijk eigenaar werd van Haar Google Mijn Bedrijf. Een oud-medewerker was “vergeten” om het wachtwoord op te schrijven om in te kunnen loggen bij Google Account en daardoor rechtstreeks toegang te krijgen tot Google Mijn Bedrijf. Opmax heeft contact opgenomen met Google en na een tijdje werd het hotel dan eindelijk rechtmatig eigenaar.  Meteen werden de gegevens aangepast, passende foto’s geplaatst en keurig netjes gereageerd op de recensies die al maanden stonden te wachten op reacties.  Een paar dagen later ontving het hotel een reservering per email, waarbij geschreven stond dat de wijze waarop het hotel communiceerden naar haar klanten de doorslag had gegeven voor de reservering. Zo kan het dus ook!

Voorbeeld 2. Tweedehands autodealer

Ongewis van het bestaan van Google Mijn Bedrijf werd deze ondernemer de mogelijkheid geboden om Zijn Google Mijn Bedrijf te verrijken. Het mobiele nummer werd weggehaald, want dat was al helemaal niet de bedoeling dat dit vermeld werd. De service-producten konden eindelijk weer onder de aandacht worden gebracht en last but not least werden de tweedehandsauto’s op de plaat vastgelegd en geplaatst bij productfoto’s. Een aantal weken later werd interesse getoond in een auto die al meer dan een half jaar in de showroom stond. Of de deal is gesloten, weten we niet. Maar de interesse was eindelijk daar!

Voorbeeld 3. Scholengemeenschap

Een scholengemeenschap in Limburg kreeg het niet voor elkaar om toegang te krijgen bij Google Mijn Bedrijf. Vooral de “flauwe” recensies van scholieren gaven een totaal verkeerde indruk, maar men kreeg niet de kans te reageren. Ook kon men belangrijke veranderingen, waaronder de opening van een fantastisch werk-lokaal, niet naar voren brengen. Binnen een aantal dagen werd dit opgelost. De recensies zijn geneutraliseerd, sterker nog, scholieren en ouders schreven spontaan hun eerlijke mening over de school en die waren zeer positief te noemen. Uitzonderingen daargelaten, maar daar kon acuut op gereageerd worden.

Samengevat

Wie zijn Google Mijn Bedrijf geclaimd heeft, kan reageren op alle recensies. Kan miscommunicatie en vervelende omstandigheden voorkomen.

Uw Google Mijn Bedrijf: Kleine moeite, groot plezier!

Niet alleen is Google Mijn Bedrijf gratis, het is voor uw onderneming ontzettend belangrijk uw bedrijf te claimen. Omdat Google-gebruikers en – bezoekers Uw Google Mijn Bedrijf het eerste zien. Zeker de mobiele-telefoongebruikers.

Is uw website niet vindbaar? Deze zorgen heeft u zeker niet met Uw Google Mijn Bedrijf.

Lees ons aanbod nogmaals op onze website

Neem contact met ons op of laat u terugbellen door ons. Klik gerust op één van deze twee links.

 

Hoe kan Opmax mij helpen met Mijn Google Mijn Bedrijf ?

U wilt het in eigen beheer, maar u heeft even dat zetje in de rug nodig?

Standaardpakket voor € 99,00 exclusief btw eenmalig regelen wij de volgende zaken voor u:

  • Begeleiden, claimen en uiteindelijk definitief eigenaar maken van uw Google Mijn Bedrijf-vermelding.
  • Hulp en advies bij het optimaliseren van uw pagina
  • Op uw locatie een korte, simpele training (knoppen-sessie) hoe u met Google Mijn Bedrijf om moet gaan.
  • En vanzelfsprekend ontvangt u van ons een positieve vermelding 🙂
  • Handig handboekje als naslagwerk

Kan ik er nog meer mee doen?

Jazeker! Social Media begint een steeds sterkere rol te spelen bij Google en dat zal merkbaar worden binnen Uw Google Mijn Bedrijf. Daarom waardeert Google het extra als u meer gebruik maakt van Google+, Facebook en andere social media-platforms. Maakt u al veelvuldig gebruik van social media? Dan is het vrij eenvoudig om u de laatste tips and tricks te geven.

Wilt u meer weten, dan is onderstaand pakket zeker interessant voor u.

Google Mijn Bedrijven + Social Media Pakket Eenmalig

Voor € 249 exclusief btw krijgt u extra:

  • Begeleiden en installeren van uw Google+ – pagina.
  • Het vullen en monitoren van uw Google+ pagina.
  • Het werven van nieuwe content.
  • Het werven van volgers.
  • Het verzoek om uw klanten te vragen om recensies achter te laten.

Als u met uw bedrijf vooral lokaal en/of regionaal bent georiënteerd, dan is Google Mijn Bedrijf een interessante dienst die Google voor u als ondernemer aanbiedt. Opmax helpt u er graag bij: kleine moeite, groot plezier.

Neem contact met ons op of laat u terugbellen door ons. Klik gerust op één van deze twee links.