Hoe om te gaan met Google Penguin 4.0


Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /home/opmaxnl/domains/opmax.nl/public_html/more/wp-content/plugins/quick-adsense-reloaded/includes/post_types.php on line 46

Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /home/opmaxnl/domains/opmax.nl/public_html/more/wp-content/plugins/quick-adsense-reloaded/includes/post_types.php on line 46
Leestijd2 minuten

Wat is Google Penguin 4.0 ook alweer ?

Zie voor meer informatie deze link.

Google Penguin 4.0 is de vierde Penguin Update met als doel om spam-links en lage-kwaliteit-links naar websites toe, op te sporen. Bij een te hoge concentratie van deze links naar een website kan leiden tot devaluatie van desbetreffende website met de kans dat deze niet meer (goed) vindbaar is binnen de zoekresultaten. Ook wel penalty genoemd. Hoogstwaarschijnlijk zal dit ook de laatste Penguin Update zijn, omdat deze update automatisch ingebracht is in het algoritme van Google. Oftewel Realtime. De handmatige update is vanaf heden vergane glorie.

Hoe weet je nu of je geraakt ben of niet ?

Indien je geraakt bent, zou dit meteen zichtbaar moeten zijn in uw statistiek-programma als Google Analytics. Het organisch verkeer kent een daling. Indien u uw zoekwoorden-posities scant en deze laten tevens een daling zien, dan is de kans groot dat u geraakt bent. Dit werkt ook de andere kant op. Diegene die zich juist aan de regels heeft gehouden, kan optimaal profiteren van stijgingen en meer bezoekersverkeer.

Wat zijn de richtlijnen van Google Penguin Update 4.0.

  • Uw website – linkprofiel dient vrij te zijn van spammy links of lage-kwaliteit-links of links die totaal irrelevant zijn met het onderwerp van uw eigen website..
  • Uw website – linkprofiel dient NIET opgebouwd te zijn door betaalde of reciprocal links (excessieve gesponsorde artikelen, posts en recensies en linkruil) .
  • Uw anchor texts – profiel dient niet over geoptimaliseerd te zijn met generieke en irrelevante zoekwoorden
  • Uw website – linkprofiel dient GEEN onnatuurlijke, lage-kwaliteit-links of verborgen links te bevatten vanuit widgets.
  • Uw website – linkprofiel dient vrij te zijn van dubieuze redirects die andere webpagina’s aan uw gebruiker laat zien en andere webpagina’s aan Google. (doorway pages of cloaking).

De vierde Penguin is gelukkig niet zo intens als zijn voorgangers qua impact. Sterker nog, verschillende betrouwbare bronnen laten minimale veranderingen zien indien zij geraakt werden door deze update. Dit heeft veelal te maken dat niet de volledige website geraakt wordt, maar webpagina’s die geraakt kunnen worden. Dus loop uw linkprofiel van iedere belangrijke pagina goed na. Ziet u profielen die in uw ogen niet kloppen, dan kunt u via Google Search Console Disavow Tool de aanpassingen aangeven. Door deze nieuwe update worden deze aanpassingen razendsnel opgepakt.

Quote Google:

With this change, Penguin’s data is refreshed in real time, so changes will be visible much faster, typically taking effect shortly after we recrawl and reindex a page. It also means we’re not going to comment on future refreshes.” – Google Webmaster Central Blog.