Content over content

Content over content
Veel van onze potentials vragen in het begin van ons zoekmachine optimalisatie traject: “Hoe zorgen jullie ervoor dat mijn site goed gevonden wordt bij Google?” Dit is natuurlijk een terechte vraag, want een op het oog aantrekkelijke en functionele website is belangrijk, maar zorgt niet vanzelf dat Google de website ook belangrijk genoeg vindt om een hoge positie te geven.

Naast een aantrekkelijke en functionele website is content een belangrijke factor om beter gevonden te worden door zoekmachines zoals Google. Goede content die past binnen de diensten/producten van uw organisatie zijn alvast een prima startpunt. Maar helaas draait niet alles om goede content op de pagina’s. Het is van groot belang dat alle content goed op je website wordt getoond. Want dan weet de zoekmachine vrijwel direct wat de inhoud van de website is en wat de bezoeker voor content kan verwachten.

Als jullie de onderstaande 3 tips over content op de website wijs inzetten, is de basis voor zoekmachine optimalisatie al gelegd.

Tip 1: Content (zoekwoorden) in de title tag

Het woord zegt eigenlijk al genoeg, in de title tag staat de titel van de pagina. Deze titel wordt altijd weergegeven in de browser aan de bovenkant of in een tabblad. Als iemand in Google zoekt dan is de tekst van de link gelijk aan de titel van de pagina. Kortom een juist titel is erg belangrijk. Het is nog steeds één van de belangrijkste ranking factoren bij zoekmachines. Daarnaast lezen potentiële bezoekers van uw website deze titels. Als deze titel goed geschreven is, weten de bezoekers vrijwel direct wat ze kunnen verwachten op uw website.

De titel mag maximaal 70 tekens zijn. Een langere titel wordt gedeeltelijk afgebroken en is het daardoor slecht(er) leesbaar. Tevens moet je ervoor zorgen dat het belangrijkste zoekwoord van de desbetreffende pagina altijd vooraan staat.
Probeer titles altijd uniek en handmatig te schrijven, dit vinden zoekmachines over het algemeen prettiger omdat dan duidelijk wordt dat je je “moeite” doet om bezoekers de juiste informatie te bieden.

Tip 2: Content (zoekwoorden) in de Meta Description tag

De meta description is de tekst die in de zoekresultaten onder de titel van de pagina wordt gepubliceerd. In de meta description staat in maximaal 160 karakters geschreven waar de pagina inhoudelijk over gaat. Schrijf de tekst voor mensen, niet voor zoekmachines. Hij weegt namelijk minder mee in de ranking van je pagina, maar is wel belangrijk om mensen daadwerkelijk op de link te laten klikken. Het moet dus in eerste instantie aantrekkelijk genoeg zijn om potentials over te halen op jouw website te klikken en niet die van jouw concurrent. Zorg er natuurlijk wel voor dat het belangrijkste zoekwoord, die al in de titel is gebruikt, ook in de meta description wordt vermeld.

Tip 3: Structuur van de content

Zoekmachines zoals Google houden van structuur. Ze zijn over het algemeen eigenlijk best lui en willen daarom snel weten waar ze aan toe zijn. Maar een zoekmachine kan geholpen worden met het bepalen wat belangrijk is op een pagina. Dit kan onder andere door zich met één of twee gewenste zoekwoorden zich te focussen op één bepaalde pagina. Gebruik de trefwoorden in de title, meta description en content.

Deel de content van de website zo in je kan werken met paragrafen en kopjes zoals H1 en H2. Zorg ervoor dat de tekst minimaal uit 300 woorden maar het liefst 500 woorden bestaat! Vermijd spelfouten en kromme zinnen. Vooral Google hecht sinds de laatste update steeds meer waarde aan goede duidelijk content.

 

Let op: overdrijf het niet; gebruik in de tekst zelf het trefwoord ook weer niet te vaak. Je krijgt dan niet alleen een minder prettig leesbare tekst voor mensen, maar ook zoekmachines vinden deze over-optimalisatie niet prettig.

Als jullie de bovenstaande 3 tips opvolgen hebben jullie al een prima basis gelegd. Maar natuurlijk is zoekmachine optimalisatie meer dan alleen maar content. Wil je meer informatie ontvangen neem dan gerust contact met ons op.