Betaalgedrag Nederlandse Consumenten bij webwinkels


Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /home/opmaxnl/domains/opmax.nl/public_html/more/wp-content/plugins/quick-adsense-reloaded/includes/post_types.php on line 46

Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /home/opmaxnl/domains/opmax.nl/public_html/more/wp-content/plugins/quick-adsense-reloaded/includes/post_types.php on line 46
Leestijd2 minuten

Bron : Limburg Zaken

Wat is het betaalgedrag bij Nederlandse Consument webshops?


Thuiswinkel.org
heeft de meest recente cijfers gepubliceerd (24-10-2016) rondom het betaalgedrag, beter gezegd, de betaalwijze-keuze bij webshops / webwinkels. Steeds vaker maakt de consument de keuze om haar aankopen bij webshops ná levering af te rekenen. De verhouding t.o.v. andere, reguliere betaalwijzes, is nog klein te noemen, maar toch een opvallende ontwikkeling dat nabetaling een opmars maakt. De digitale acceptgiro van onder meer AfterPay wint marktaandeel ten opzichte van systemen als iDEAL meldt ANP op basis van cijfers van Thuiswinkel,org.

Verreweg de meeste Nederlandse online winkelaars betalen nog steeds het liefst vooraf met bijvoorbeeld iDEAL. In het eerste half jaar zijn er 81 miljoen online aankopen gedaan, waarvan ruim 45 miljoen afgerekend wordt met iDEAL. Voor IDEAL weliswaar een stijging van 21 procent, echter de markt in zijn geheel steeg ook met 21 procent. Het marktaandeel van IDEAL blijft derhalve gelijk met een meer dan mooi percentage van 56%.

AfterPay en andere digitale acceptgiro-aanbieder Klarna zagen haar marktaandelen wel groeien. De werkwijze werkt als volgt. Winkelaar doet een aankoop op een webshop. De betaalprovider stuurt een rekening per e-mail van de aankoop. De winkelaar betaalt de rekening binnen vooraf gestelde periode ná ontvangst van de bestelling. Vooral online winkels voor kleding en schoenen winnen aanzienlijk terrein, omdat klanten daardoor alleen nog hoeven te betalen voor kleren die passen en in de smaak vallen. De rest kunnen ze direct terugsturen.

Het aantal aankopen via AfterPay steeg met 60 procent naar 2,2 miljoen. Daarmee verovert Afterpay een marktaandeel van een schaarse 3 procent. Het aandeel van de traditionele acceptgiro’s daalde van 4 naar 3 procent. De rest van de betalingen gaat onder meer met creditcards en PayPal.

Groot voordeel voor webshop-eigenaren is dat het totale betaalrisico volledig bij AfterPay ligt. De kosten die daar bij horen, is per offerte op te vragen.

Hoe werkt Afterpay ?

Hoe werkt AfterPay? from AfterPay on Vimeo.