Google Analytics

6 Waardevolle inzichten uit Google Analytics – Direct toepasbaar.

Leestijd3 minuten

U hoeft echt geen webmaster te zijn om belangrijke inzichten uit Google Analytics (GA) te verkrijgen. Met een klein beetje kennis, haalt u al een aantal handige statistieken uit de cijfermachine van Google. De Google Analytics specialisten van Opmax online marketing & more hebben er 6 voor u op een rijtje gezet. Op basis van deze inzichten kunt u uw website of webshop verder optimaliseren voor uw doelgroepen. Én natuurlijk voor Google. Doe er uw voordeel mee.

1. Waar komen uw bezoekers vandaan?
Hoe goed kent u uw doelgroep? En komen de cijfers uit Google Analytics overeen met wat u dacht te weten? In Google Analytics ziet u eenvoudig uit welk land en welke plaats uw online bezoekers komen. Krijgt u bijvoorbeeld veel bezoekers uit België? Denk dan eens aan het laten ‘vervlaamsen’ van uw teksten, het toevoegen van Belgische betaalmethoden zoals Bankcontact/Mr. Cash. Of aan het laten uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek voor België. Op basis van zo’n onderzoek kunt u bijvoorbeeld een Google AdWords campagne inrichten om de Belgische doelgroep nog gerichter te benaderen.

2. Heeft u concrete doelen ingesteld?
Wat wilt u met uw website of webshop bereiken? Anders gezegd: welke conversies wilt u behalen? Binnen Google Analytics kunt u doelen kwantificeren en instellen. Hoeveel contactformulieren moeten er in 1 maand worden ingevuld? Hoeveel transacties moeten er plaatsvinden? Hoeveel brochures moeten er worden gedownload? Eenmaal ingesteld, ziet u vervolgens ook waar een bezoeker vandaan komt. Komt hij binnen via een zoekopdracht in Google? Of bijvoorbeeld via LinkedIn of Facebook? Opmax helpt u of uw webbeheerder om de gewenste informatie uit Google Analytics te halen.

3. Hoe sterk is uw website/webshop op een mobiel apparaat?
Het mobiele verkeer via Google stijgt met de dag. Niet onverstandig om het mobiele verkeer naar uw website regelmatig te controleren. Dat kan eenvoudig in Google Analytics. Laten de cijfers zien dat steeds meer mensen uw website vanaf een smartphone of tablet bezoeken, dan kunt u (lees: moet u) daarop inspelen. Haken veel bezoekers vanaf een smartphone af, dan is het goed om kritisch naar de weergave van uw website op mobiele apparaten te kijken. Controleer de laadsnelheid en het gebruikersgemak (usability), want dat zijn factoren die voor de gebruiker Google sterk meewegen.

4. Op welke pagina’s haken bezoekers af?
In Google Analytics ziet u op welke pagina’s online bezoekers weer afscheid nemen van uw website of webshop. Door deze ‘uitstappagina’s’ te analyseren, komt u veel te weten. Misschien komt u erachter dat deze pagina’s wat betreft content niet ‘rijk’ genoeg zijn of dat het gebruikersgemak te wensen overlaat. Ook kunt u traceren wat het paginapad is dat mensen volgen. Gaan ze na het bezoeken van een productpagina niet naar de gewenste aanvraagpagina, dan staat de call-to-action wellicht verkeerd. Door deze opnieuw te positioneren vergroot u de conversiekans. 

5. Waar zoeken uw bezoekers op?
In Google Analytics is het niet meer mogelijk om inzichtelijk te maken via welke zoekwoorden organische bezoekers op uw website terechtkomen. Gelukkig kan dit wel nog via Google Search Console. Door uw website toe te voegen in Google Search Console, kunt u zien op welke woorden mensen zoeken en welke pagina’s worden getoond in de zoekopdrachten van Google. Erg handig om te weten. Google vertelt u op die manier welke pagina’s technisch verbeterd moeten worden om relevanter te worden en zo beter gevonden te worden. Weet u niet hoe u uw website toevoegt aan Google Search Console? Opmax doet dit standaard op het moment dat wij toegang hebben tot uw Google Analytics-account.

6. Hoe oud zijn uw bezoekers en van welk geslacht?
Google Analytics is een waardevolle bron van informatie die u eenvoudig zelf kunt raadplegen. U haalt er verrassende inzichten uit. Bijvoorbeeld hoeveel bezoekers van het vrouwelijke geslacht zijn. Of welke leeftijdscategorie met name uw website bezoekt. Deze cijfers kunnen waardevol zijn en u helpen om een nog beter inzicht te krijgen in uw doelgroepen.

Want wat als u met name focust op de leeftijdsgroep 35-45 jaar en de meeste online bezoekers 60+ blijken te zijn? Natuurlijk kunt u uw productaanbod aanpassen, maar zo rigoureus hoeft u niet te werk te gaan. Denk eens aan het aanpassen van de grootte van het lettertype, de stijl van schrijven en aanspreken, het kleurgebruik of het gebruikersgemak van de website. 

Regelmatig voeren wij voor klanten een usability rapport uit waarin wij aanbevelingen doen om het gebruikersgemak van een website te verbeteren. Mark Eurlings vertelt u er graag meer over. U kunt hem bellen (tel. 0475 – 85 49 94) of mailen (mark@opmax.nl).

Ranken in Google

Hoger ranken in Google? Trek er minimaal een jaar voor uit

Leestijd2 minuten

“Hoe lang duurt het voordat mijn website een hoge notering in Google bereikt?” Klanten stellen ons regelmatig deze vraag. Logisch. Als u in SEO investeert, wilt u zo snel mogelijk waar voor uw geld. Maar wat is ‘zo snel mogelijk’? En wat mag u redelijkerwijs verwachten als uw website nog niet langer dan een jaar live is? Ons antwoord op de ‘hoe lang’-vraag: minimaal een jaar. Dat blijkt ook uit recent onderzoek van Ahrefs, de makers van online tools voor SEO, linkbuilding en online marketing. SEO vraagt nu eenmaal om geduld. Heeft u dat?

Happy Few

Ahrefs onderzocht begin 2017 maar liefst 2 miljoen webpagina’s van maximaal een jaar oud. Slechts 5,7% van deze pagina’s slaagde erin om binnen een jaar een top-10 notering  binnen Google te bereiken op minimaal 1 zoekwoord. En daar deden die pagina’s gemiddeld 61 tot 182 dagen over. Let wel: die 5,7% zijn echt de uitzonderingen, de happy few. De overige 94,3% van de webpagina’s deed er langer dan een jaar over.

(meer…)

Google Page Speed - Verbeter je site

Van irritatiefactor naar ranking factor: optimaliseer de snelheid van uw website

Leestijd2 minuten

In de ergernissen top-10 van online bezoekers staat de snelheid waarmee uw website laadt hoog genoteerd. Moet iemand 5 seconden of langer wachten totdat uw pagina tevoorschijn komt, dan is de kans groot dat diegene wegklikt. Een trage website roept vraagtekens op: wat zou er mis kunnen zijn? En ook Google ziet liever dat uw website zo vlot mogelijk functioneert op alle apparaten. Page speed is een factor die in belangrijke mate meeweegt bij het ranken van uw website. Maar hoe snel laadt uw website eigenlijk? Scoort u al een dikke voldoende of is er nog verbetering mogelijk?

In onze dagelijkse praktijk zien wij maar al te vaak dat de laadsnelheid van veel websites en webshops te wensen over laat. Tegelijkertijd is het niet altijd even makkelijk om een goede page speed te realiseren. Het draait altijd om het vinden van de juiste balans tussen snelheid en kwaliteit. U wilt dat uw website op alle apparaten (mobiel, desktop, tablet) goed werkt en uw afbeeldingen snel tevoorschijn komen. Maar zonder dat de kwaliteit van die afbeeldingen in het gedrang komt. Een mooie slider op uw homepage ziet er goed uit, maar vaak funest voor de laadtijd. En zo zijn er nog meer, allesbehalve makkelijke, keuzes die u moet maken.

(meer…)