Zet uw bedrijf online op de kaart via Uw Google Mijn Bedrijf
Als ondernemer doet u er alles aan om met uw bedrijf op te vallen. Niet alleen offline maar, en dat is in dit digitale tijdperk nog veel belangrijker, ook online. Bijna driekwart van de Nederlanders zoekt dagelijks minimaal één keer via het internet naar informatie. In de meeste gevallen valt niet iedere Nederlander binnen uw doelgroep of doelgroepgebied. En dan heeft u weinig aan het zoekgedrag van de Nederlanders.
Gelukkig maakt Google het u sinds kort écht makkelijk om uw online vindbaarheid verder te verbeteren met Google Mijn Bedrijf. En ook nog eens helemaal gratis. Uw vermelding in de Telefoongids en/of Gouden Gids kunt u vanaf nu laten varen en daarmee ook de kosten.
Voor iedere onderneming is Google Mijn Bedrijf de moeite waard. Maar zeker voor u als u lokaal en/of regionaal actief bent, is dit dé manier om uw bedrijf op de kaart te zetten. Claim uw bedrijf (als u dat nog niet gedaan heeft) op Google Mijn Bedrijf en u merkt direct wat het positieve effect daarvan is.
Maak kennis met Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf, ook wel Google My Business genoemd, kan voor uw organisatie zeer goede en interessante revenuen opleveren. Google Mijn Bedrijf is een handig zakelijk dashboard binnen Google voor ondernemers. De bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf kunt u nog het best vergelijken met de Gouden Gids en/of Telefoongids, alleen dan online bij Google. Eenmaal aangemeld bij Google Mijn Bedrijf wordt uw bedrijfsinformatie ook zichtbaar in de resultaten van bijvoorbeeld Google Maps en tegelijkertijd in sommige zoekresultaten die met uw bedrijfsactiviteiten en locatie te maken hebben.
Let op: Google stelt wel de voorwaarde dat u een Google-account heeft of dat uw eigen e-mailadres is gekoppeld aan een Google-account.
Hoe goed bent u online vindbaar?
Google uw eigen bedrijfsnaam maar eens. Heeft u uw website geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO Lokaal) en/of maakt u al gebruik van adverteren via Google Adwords Lokaal, dan komt u al naar voren in de linkerkolom van Google. Maar wat ziet u in de rechterkolom nu u uw bedrijfsnaam hebt ingevoerd?
Juist! Als het goed is, ziet u uw eigen onderneming staan. Vaak staat er nog summiere informatie over uw bedrijf, maar dat is informatie die Google zelf heeft geplaatst. Zolang u uw bedrijf nog niet heeft geclaimd, kunt u dit nog niet aanpassen.
In de kaart hieronder ziet u de aanbieders die voldoen aan uw zoekopdracht. Als voorbeeld nemen wij ons eigen bedrijf:
![]() |
![]() |
Claim en verifieer Uw Google Mijn Bedrijf
Door op ‘Bent u de eigenaar van dit bedrijf?’ te klikken, kunt u de pagina claimen en verifiëren. Vanaf dat moment kunt u de informatie bewerken en uw Google Mijn Bedrijf-pagina aantrekkelijk maken voor uw (potentiële) klanten en bezoekers. Inclusief aansprekende foto’s, relevante informatie zoals openingstijden en, heel belangrijk voor Google: recensies, de rapportcijfers die u van uw klanten krijgt.
Let op: Houd er ook rekening mee dat recensies van bijvoorbeeld Facebook automatisch worden weergegeven binnen Google Mijn Bedrijf en dus voor iedereen zichtbaar zijn. U heeft daar zelf geen invloed op. Dat is in principe niet erg, zolang het positieve recensies zijn.
Met Google Mijn Bedrijf trekt u vooral ook die consumenten naar u toe die hun mobiele telefoon raadplegen op het moment dat ze daadwerkelijk op zoek zijn. Dankzij de GPS-techniek van hun smartphone worden zij geattendeerd op de locatie van uw bedrijf.
Wat zijn de voordelen?
- Eenmaal aangemeld bij Google Mijn Bedrijf, wordt uw bedrijfsinformatie nog beter zichtbaar in de resultaten van bijvoorbeeld Google Search maar ook Google Maps.
- Tegelijkertijd vergroot u de kans om nog beter zichtbaar te zijn bij belangrijke en relevante zoektermen, mits goed ingevuld (!). Zoektermen die met uw kernactiviteiten en locatie te maken hebben. Dit leidt tot meer omzetkansen.
- Google Mijn Bedrijf vergroot dus uw kans om lokaal beter gevonden te worden op uw producten en/of diensten. En dit op een wijze waar uzelf heel makkelijk de volledige controle over heeft.
- Verbeterde vindbaarheid op lokale zoekopdrachten die passen binnen uw kernactiviteit
- Verbeterde presentatiemogelijkheden waaronder uw producten die speciale aandacht krijgen via optie „PRODUCTFOTO‘S.
- Uw allerbelangrijkste bedrijfsgegevens makkelijk te beheren om uw doelgroep accuraat te informeren.
- Mogelijkheid om positieve recensies te genereren door uw vaste, trouwe klanten! Wat weer een betere vindbaarheid en conversie genereert voor uw onderneming.
- Kans op betere reguliere vindbaarheid (mede met behulp van Google+)
- Zeer interessante extra statistieken rondom bezoekersverkeer en acties van uw bezoekers.
- Heeft u meerdere vestigingen? Dan kunt u (in vele gevallen) al uw vestigingen apart beheren
- HET IS GRATIS!
Wat zijn de nadelen van Google Mijn Bedrijf ?
- U dient een eigen Google-account te hebben of een account gekoppeld aan een Google-account. Opmax kan u daarbij helpen!
- Zolang u geen beheerder bent van uw Google Mijn Bedrijf kunt u geen wijzigen aanbrengen en reageren op reacties met alle gevolgen van dien.
- Niet eerder gewerkt met Google Mijn Bedrijf, dan is het even zoeken. Opmax verzorgt voor u die ene korte training en een kind kan de was doen.
U bent de absolute en enige eigenaar van Uw Google Mijn Bedrijf–vermelding
- Naast de kans op een betere en doeltreffende vindbaarheid, kunt u uw Google Mijn Bedrijf-vermelding heel erg mooi inrichten en functioneel maken. De tijd die u daarvoor nodig heeft, is zeer beperkt. De inrichting duurt niet meer dan 60 minuten. Eenmaal ingericht hoeft u er nauwelijks meer naar om te kijken.
- Het aantal mobiele gebruikers groeit elke dag. En laat nu juist deze mobiele gebruikers vaak klikken op het vermelde telefoonnummer op uw Google Mijn Bedrijf pagina.
- De openingstijden van uw organisatie zijn vrij aanpasbaar.
- U kunt content toevoegen die voor uw (potentiële) klanten interessant is.
- Foto’s van zowel het interieur als exterieur van uw bedrijf kunt u naar eigen wens invullen. Ideaal voor hotels, restaurants en andere eetgelegenheden waarvoor ambiance en sfeer doorslaggevend zijn. Maar wat dacht u van de autobranche, juweliers etc. Eigenlijk iedere retailer met een showroom en winkel kan nu heel eenvoudig online terecht.
Simpel, goedkoop maar ontzettend waardevol
Hoe kan Opmax mij helpen met Mijn Google Mijn Bedrijf ?
U wilt het in eigen beheer, maar heeft even dat zetje in de rug nodig?
Standaardpakket voor € 99,00 exclusief btw eenmalig regelen wij de volgende zaken voor u:
- Begeleiden, claimen en uiteindelijk definitief eigenaar maken van uw Google Mijn Bedrijf-vermelding.
- Hulp en advies bij het optimaliseren van uw pagina
- Op uw locatie een korte, simpele training (knoppen-sessie) hoe u met Google Mijn Bedrijf om moet gaan.
- En vanzelfsprekend ontvangt u van ons een positieve vermelding 🙂
- Handig handboekje als naslagwerk
Kan ik er nog meer mee doen?
Jazeker! Social Media begint een steeds sterkere rol te spelen bij Google en dat zal merkbaar zijn Daarom waardeert Google het extra als u meer gebruik maakt van Google+, Facebook en andere social media-platforms. Maakt u al veelvuldig gebruik van social media? Dan is het vrij eenvoudig om u de laatste tips and tricks te geven.
Wilt u meer weten, dan is onderstaand pakket zeker interessant voor u.
Uw Google Mijn Bedrijven + Social Media Pakket Eenmalig
Voor € 249 exclusief btw krijgt u extra:
- Begeleiden en installeren van uw Google+ – pagina.
- Het vullen en monitoren van uw Google+ pagina.
- Het werven van nieuwe content.
- Het werven van volgers.
- Het verzoek om uw klanten te vragen om recensies achter te laten.
Als u met uw bedrijf vooral lokaal en/of regionaal bent georiënteerd, dan is Uw Google Mijn Bedrijf een interessante dienst die Google voor u als ondernemer aanbiedt. Opmax helpt u er graag bij: kleine moeite, groot plezier.
Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig of heeft uw andere vragen over andere online marketing diensten die uw lokale zichtbaarheid kunnen vergroten? Neem dan contact op met Mark Eurlings op tel. 0475-854994 / 06-45386689. Of maak gebruik van onze Bel-Me-Terug optie
Overtuigende feiten Google Mijn Bedrijf:
- 90 procent van de sales vindt nog steeds in fysieke winkels plaats.
- Van alle mobiele zoekopdrachten is bijna 30 procent gerelateerd aan locatie.
- Locatie gerelateerde zoekopdrachten groeiden daarnaast 50 procent sneller dan overall mobiele zoekopdrachten in het afgelopen jaar.
- Meer dan één miljard mensen maken gebruik van Google Mijn Bedrijf.
- Google zoekopdrachten leiden consumenten elk jaar naar 1,5 miljard locaties.
- 84 procent van de consumenten voert wel eens lokale zoekopdrachten uit.
- Drie van de vier mensen die naar een lokale winkel zochten, bezoeken deze winkel ook binnen één dag. 28 procent van deze zoekopdrachten leidt tot een aankoop in de winkel.
Dit zijn overtuigende cijfers die aantonen wat het effect van lokale zoekopdrachten kan zijn op winkelbezoeken en -verkopen. Als bedrijf met een fysieke winkel of locatie is het dus erg belangrijk om uzelf online extreem makkelijk vindbaar te maken. Zodat consumenten, zodra ze hun smartphone trekken om online te zoeken, ook snel bij u uitkomen.
Uw Google Mijn Bedrijf : Kleine moeite, groot plezier!
Niet alleen is Uw Google Mijn Bedrijf gratis, het is voor uw onderneming ontzettend belangrijk uw bedrijf te claimen. Omdat Google-gebruikers en – bezoekers Uw Google Mijn Bedrijf het eerste zien. Zeker de mobiele telefoon-gebruikers. Is uw website niet vindbaar ? Die zorgen heeft u zeker niet met Uw Google Mijn Bedrijf.
Neem contact met ons op of laat u terugbellen door ons
Voorbeelden van het niet beheren van Uw Google Mijn Bedrijf
De volgende voorbeelden zijn als het ware uit het (bedrijfs)leven gegrepen, die Opmax de afgelopen tijd heeft meegemaakt.
Internetgebruikers zijn op z’n zachts gezegd niet bepaald empathisch en behoorlijk direct te noemen. En dat is een understatement. Deze reacties komen van hele „normale“ mensen die zich op één of andere manier veilig wanen. Daarom is het van groot belang om direct met uw klanten te communiceren.
Voorbeeld 1. De Pizzeria
U bent eigenaar van een Pizzeria en u heeft een aantal jaren geleden uw bedrijf aangemeld bij Google Places (voormalig Google Mijn Bedrijf). Uw inbreng staat automatisch online en u krijgt regelmatig positieve reacties en recensies. Toch gebeurt het wel eens dat een klant zich niet goed behandeld voelt en plots gemotiveerd genoeg is om een negatieve reactie achter te laten.
Jammer genoeg kunt u, zolang u Uw Google Mijn Bedrijf niet geclaimd heeft, geen reactie terugsturen. Niet alleen kunt u de ontvangen complimenten en positieve reacties niet bedanken, maar ook uw negatieve reactie kunt u niet neutraliseren.
En dat kan nogal frustrerend werken, vooral waar het gaat om uw online reputatie. Daarnaast kan het nieuwe bezoekers afschrikken om uw pizzeria te bezoeken en gaan naar uw concurrent.
Voorbeeld 2. De dienstverlener / Vakhandel
Uw onderneming heeft in de afgelopen 10 jaar meerdere vestigingen gekend en de nodige verhuizingen achter de rug. Een potentiële klant wilt u bellen via Google Mijn Bedrijf, maar het telefoonnummer klopt niet meer. Of erger nog… de klant is naar het oude adres gereden en staat voor een gesloten deur. Al snel is deze bezoeker geïrriteerd en laat uit frustratie een negatieve reactie achter. „als jullie niet eens jullie eigen gegevens op orde hebben, hoe staat het dan met de kwaliteit van uw producten en diensten. Wat een bagger-bedrijf!, was de nogal overdreven en geëmotioneerde reactie.
Voorbeeld 3. Grandcafé met verkeerde openingstijden.
Elk jaar besluit een Grandcafé om in de wintermaanden het iets rustiger aan te doen. De maandagen en dinsdagen worden niet open gedaan. Maar dat stond niet goed aangegeven in Google Mijn Bedrijf. Spontane klanten, fietsers en wandelaars hadden hun pitstop gepland bij dit Grand Café maar stonden voor een gesloten deur, terwijl Google toch duidelijk aangaf dat deze open is. U kunt de recensies waarschijnlijk wel voorstellen.
Samengevat
Wie Zijn Google Mijn Bedrijf geclaimd heeft, kan reageren op alle recensies. Kan miscommunicatie en vervelende omstandigheden voorkomen.
Voorbeelden van het wel kunnen beheren van Google Mijn Bedrijf
Wederom uit het bedrijfsleven gegrepen….
Voorbeeld 1. Een hotel in Nederland
Het had even geduurd voordat dit hotel eigenaar kon worden van haar Google Mijn Bedrijf. Een oud-medewerker was “vergeten” om het wachtwoord op te schrijven om in te kunnen loggen bij Google Account en daardoor rechtstreeks toegang te krijgen tot Google Mijn Bedrijf. Opmax heeft contact opgenomen met Google en na een tijdje werd het hotel rechtmatig eigenaar van Google Mijn Bedrijf. Meteen werden de gegevens aangepast, passende foto’s geplaatst en keurig netjes gereageerd op de recensies. Een paar dagen later ontving het hotel een reservering per email, waarbij geschreven stond dat de wijze waarop het hotel communiceerden naar haar klanten de doorslag had gegeven.
Voorbeeld 2. Tweedehands autodealer
Ongewis van het bestaan van Zijn Google Mijn Bedrijf werd deze ondernemer de mogelijkheid geboden om Google Mijn Bedrijf te verrijken. Het mobiele nummer werd weggehaald, want dat was al lang een doorn in het oog, en zeker niet de bedoeling. De service-producten konden eindelijk onder de aandacht worden gebracht en last but not least werden de tweedehands-auto’s mooi op de plaat vastgelegd en geplaatst bij productfoto’s. Een aantal weken later werd interesse getoond in een auto die al meer dan een half jaar in de showroom stond. Of de deal is gesloten, weten we niet. Maar de interesse was zeker daar!
Voorbeeld 3. Scholengemeenschap
Een scholengemeenschap in Limburg kreeg het niet voor elkaar om toegang te krijgen bij Google Mijn Bedrijf. Vooral de “flauwe” recensies van scholieren gaven een totaal verkeerde indruk, maar men kreeg niet de kans te reageren. Ook kon men belangrijke veranderingen, waaronder de opening van een fantastisch werk-lokaal, niet naar voren brengen. Binnen een aantal dagen werd dit opgelost. De recensies zijn geneutraliseerd, sterker nog, scholieren schreven spontaan hun eerlijke mening over de school en die waren zeer positief te noemen. Uitzonderingen daargelaten.
Samengevat
Wie Zijn Google Mijn Bedrijf geclaimd heeft, kan reageren op alle recensies. Kan miscommunicatie en vervelende omstandigheden voorkomen. En kan zeker te weten voordeel halen uit Google Mijn Bedrijf. Volledig gratis aangeboden door Google!
Google Mijn Bedrijf MB: Kleine moeite, groot plezier!
Niet alleen is Uw Google Mijn Bedrijf gratis, het is voor uw onderneming ontzettend belangrijk uw bedrijf te claimen. Omdat Google-gebruikers en – bezoekers Uw Google Mijn Bedrijf het eerste zien. Zeker de mobiele telefoon-gebruikers. Is uw website niet vindbaar ? Die zorgen heeft u niet meer met Uw Google Mijn Bedrijf.
Neem contact met ons op of laat u terugbellen door ons